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프랑스 리옹의 반상징적 다리 설계 OMA wins competition to design anti-iconic bridge in lyon, france




Bridging Terrain and Transit in lyon

OMA wins an international competition to design a new bridge in Lyon, France. The project, led by Reinier de Graaf with associate Gilles Guyot and project architect Anton Anikeev, will form a key part of the TEOL (Tram Express de l’Ouest Lyonnais) initiative by SYTRAL Mobilités, connecting the Confluence district on the eastern bank of the Saône with the steep, green slopes of La Balme to the west.

The proposal combines a tramway with a pedestrian and cyclist path in a single integrated structure. The bridge addresses both practical infrastructure needs and urban accessibility while paying close attention to its topographical and ecological context. The steep western terrain, which has historically limited development, is now the focus of densification and improved connectivity.

The OMA design avoids grand gestures and instead blends into the natural environment, offering what de Graaf describes as ‘an elegant connection between the urban waterfront and the river’s natural edge.’ Rather than asserting itself as an icon, the bridge calibrates its expression in response to the surrounding landscape, subtly different on each side of the river.

OMA wins competition to design anti-iconic bridge in lyon, france

https://www.designboom.com/architecture/oma-competition-landscape-responsive-bridge-lyon-france-07-18-2025

OMA, 프랑스 리옹의 반상징적 다리 설계 경쟁에서 승리

2024년 에케르 다르장(Équerre d'Argent) 상 수상

리옹의 지형과 교통 연결

OMA가 프랑스 리옹의새 교량 설계 국제 공모에서 당선되었습니다 . 레이니에 드 그라프와 질 기요, 그리고 프로젝트 건축가 안톤 아니케프가 이끄는 이 프로젝트는 SYTRAL Mobilités의 TEOL(Tram Express de l'Ouest Lyonnais) 사업의 핵심 부분을 구성하며, 손 강 동쪽 기슭의 콩플루앙스 지구와 서쪽 라발므의 가파른 푸른 경사지를 연결합니다.


이 제안은 트램과 보행자 및 자전거 도로를 하나의 통합된 구조물로 결합합니다. 이 다리는 지형적, 생태적 맥락을 세심하게 고려하는 동시에 실질적인 기반 시설 수요와 도시 접근성을 모두 충족합니다. 역사적으로 개발이 제한적이었던 가파른 서쪽 지형은 이제 고밀도화와 연결성 향상의 초점이 되고 있습니다.

OMA의 디자인은 과한 표현을 지양하고 자연환경에 자연스럽게 녹아들며, 드 그라프가 "도시의 해안가와 강의 자연경관을 우아하게 연결"한다고 묘사한 바 있습니다. 이 다리는 상징적인 존재로 자리매김하기보다는 강변 양쪽의 미묘하게 다른 주변 경관에 맞춰 그 표현을 조정합니다.

오마는 크로싱 경험을 형성

OMA는 컨플루언스 쪽 리옹 다리가 수경 정원 위에 떠 있도록 설계했으며, 가볍고 좁은 데크를 통해 강의 전망을 감상할 수 있도록 했습니다. 이 다리는 통행로이자 공공 산책로 역할을 하며, 다리 아래 공간은 유서 깊은 항만청 건물 주변의 열린 시민 공간으로 재설계되었습니다.


the bridge combines tram infrastructure with a pedestrian and cyclist path | visualizations © OMA & hism 다리는 트램 인프라와 보행자 및 자전거 도로를 결합합니다 | 시각화 © OMA & hism

강 건너편 라 발므 언덕을 따라 잊혀진 길을 복원하는 프로젝트가 진행됩니다. 한때 손 강을 바라보는 자연 경관을 선사했던 이 옛 길은 다리가 주변 경관과 조화를 이루는 과정의 일환으로 다시 조성될 예정입니다. 이 구릉 지대를 통과해야 하는 트램 노선은 주변 환경에 미치는 영향을 최소화하도록 언덕을 절개하여 설계되었습니다.

OMA 팀 은 WSP , Devaux & Devaux architectes, 그리고 Marco Rossi Paysagiste 와 협력하여 이 계획을 개발하고 있습니다. OMA는 발레 드 라 쉬미(Vallée de la Chimie) 마스터플랜 작업을 통해 이 지역에 대한 사전 경험을 보유하고 있으며, 최근 보르도의 시몬 베이 다리(Simone Veil Bridge)를 완공하여 2024년 에케르 다르장(Équerre d'Argent) 상을 수상했습니다.

OMA wins competition to design anti-iconic bridge in lyon, france

https://www.designboom.com/architecture/oma-competition-landscape-responsive-bridge-lyon-france-07-18-2025

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